«Lost and found» på turné i Norge våren 2017. Fra v.: Zhu Jiuyang, Li Guangliang, Luo Yanjin, Li Jiazheng, Chen Jia, Zeng Xiaogang, Zhu Fangqiong og Wang Jiyun. Foto: Grethe Raddum

«Tapt og funnet igjen»

Kinesisk turné ble suksess.

«Lost and found» i Åsane kyrkje i Bergen 6. april 2017. Foto: Zhu Jiuyang

– Jeg må innrømme at vi var litt skeptiske da vi møtte de kinesiske musikerne som danserne fra kultursenteret TCG Nordica ville ha med seg på turné i Skandinavia. Vi kunne ikke helt forestille oss hvordan den meditative og improviserte musikken deres ville fungere sammen med dans, sier Grethe Raddum. Hun leder Areopagos sitt samarbeid med partnere i Kina og har vært sterkt involvert i årlige besøk av utøvere fra Kina.

«Den beste konserten vi har hatt»
Men turnéen med fire musikere og tre dansere ble en suksess, med seks forestillinger i Sverige og seks i Norge i løpet av 14 dager i månedsskiftet mars/april.
– Overalt hvor de kom ble de møtt med begeistring, om de opptrådte for 30 eller for 100. Et sted ble det til og med sagt at dette var den beste konserten som var holdt der i kirka!
Turnéen var innom Nordica Chinese Christian Church i Oslo, St. Petri i Stavanger, Hausken kyrkje på Rennesøy, Åsane kirke, Ål kyrkje i Hallingdal og Geilo kulturkyrkje. 

Litt konflikter i starten
Xiaogang Zeng var en av de fire musikerne som var med på turneen i Skandinavia. 
— Vi fikk veldig mye ut av turneen. Men i begynnelsen var det litt vanskelig, forteller han. Det var litt konflikt mellom danserne og musikerne, som han opplevde at handlet om at de hadde ulike tanker om dansen og musikken i forestillingen, og hvordan det hele skulle henge sammen. 

– Også det at vi kom fra forskjellige bakgrunner og ville forskjellige ting gjorde det komplisert. Men så begynte vi å bli kjent med hverandre. Det ble en utrolig opplevelse, faktisk! Vi lot de andres ideer vokse, ble tryggere på hverandre, og forestillingen ble mye bedre etter hvert. Den føltes nesten perfekt til slutt, sier Xiaogang Zeng fornøyd. 

Sauen som ble funnet igjen
Temaet for forestillingen var det bibelske budskapet om den fortapte som ble funnet, som man for eksempel finner i fortellingene om sønnen som kom hjem og sauen som ble funnet igjen.

Utøverne fra Kunming og partnerne i Areopagos inviterte også med den visuelle kunstneren Zhu Jiuyang fra Beijing til å bidra i forestillingen. Han hadde tidligere stilt ut 99 sauer i et kunstgalleri, og hengt opp sau nummer hundre under taket, og videoen av dette verket ble en del av forestillingen i Norge. Kunstneren ble med på turnéen selv, og ble omtalt i Vårt Land også på grunn av et viktig performance-verk om forsoning. 

Grethe Raddum. Foto: Xiaogang Zeng

Rørte publikum og fikk hjelp av frivillige
– Danserne formidlet et budskap om en harmonisk tid som ble avløst av konkurranse, uniformering, kamp og tap av selvbilde. Fortvilelse ble erstattet av forsoning og glede gjennom korset, forteller Raddum, som opplevde at både publikum og utøvere selv ble berørt av fremføringen. Hun er overbevist om at turnéen ikke hadde latt seg gjennomføre uten de frivillige på hvert sted.
– Takk til alle som bidro, takk til kunstnerne som kom og ga av seg selv, og takk til TCG Nordica som er der og støtter lokale kunstnere og bidrar til møte mellom øst og vest, hilser hun.

Gjør en forskjell

 

 

Bottom